Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


July 11, 2008

Kosmo Online: Kuali bersama Norzailina Nordin - Mufin


MUFIN menjadi kesukaan ramai kerana ia boleh dipelbagaikan mengikut cita rasa masing-masing. Ia juga mudah dihidangkan, tidak seperti kek biasa yang perlu dipotong terlebih dahulu. Jadi, mufin sangat popular sebagai sajian di meja bufet atau ketika berkelah.

Ada dua cara menyediakan mufin. Ini akan menentukan sama ada ia gebu dan lembut seperti kek atau keras dan sedikit berderai. Boleh dikatakan mufin yang bertekstur agak keras adalah kombinasi kek dan roti. Membuatnya juga adalah lebih mudah daripada mufin yang rasanya seperti kek.

Bila tekstur mufin lebih menyerupai kek, langkah pertama adalah memutar telur dengan mentega atau marjerin hingga gebu. Kemudian baru masukkan sebiji demi sebiji telur diikuti bahan kering yang lain. Cecair yang selalu digunakan ialah susu, jus buah-buahan atau dadih. Kaedah membuatnya tidak jauh beza dengan pembuatan kek.

Sementara mufin bertekstur agak keras pula hanya perlu dikacau dengan senduk kayu. Tidak perlu sehingga terlalu halus atau kembang. Langkah yang pertama adalah ayak bahan-bahan kering seperti tepung, serbuk penaik dan soda penaik. Dalam mangkuk kecil, satukan pula bahan-bahan seperti telur, cecair dan mentega (cair) atau minyak.

Kemudian anda hanya perlu campurkan kedua-dua bahagian. Masukkan juga hirisan epal atau buah-buahan lain dan coklat cip atau kekacang seperti gajus, badam, walnut dan lain-lain. Jadi, semuanya terpulang pada kreativiti masing-masing.

Sebaik-baiknya, gunakan mangkuk kertas khas untuk mufin. Atau gunakan mangkuk yang khusus untuk kek cawan. Mangkuk yang sudah dikeraskan tidak perlu dimasukkan ke dalam tin patty. Tin seperti ini mempunyai beberapa buah 'lubang' dan sesuai untuk saiz tertentu mangkuk kertas kek tersebut.

Bila membakar mufin di dalamnya, bentuknya akan kekal. Jika anda tidak mempunyai tin patty, boleh gunakan 2 atau 3 lapisan mangkuk kertas kek kerana ia lebih kuat dan tidak akan berubah bentuk bila adunan dibakar di dalamnya. Saranan saya ialah, jika anda kerap membuat mufin, ada baiknya anda membeli tin patty kerana ia memang mudah digunakan.

Setiap kali memasukkan adunan ke dalam mangkuk, pastikan ia ¾ penuh. Jika terlalu sedikit, mufin tidak akan mengembang dengan cantik dan sempurna. Inilah identiti mufin yang berbeza dengan kek biasa. Ada juga jenis mufin yang merekah dan bahagian atasnya berbentuk seperti cendawan.

Anda boleh mempelbagaikan mufin mengikut selera. Daripada resipi asas, anda boleh campurkan pisang yang dilecek halus. Anda juga boleh menambah oat atau wheatgerm supaya kandungan serat di dalam mufin meningkat. Serat penting untuk memudahkan penghadaman kita. Aprikot kering juga adalah sajian yang mengandungi paling banyak vitamin dan garam galian.

Kebelakangan ini, ramai orang keliru dengan soda penaik dan serbuk penaik. Untuk makluman anda, soda penaik juga dikenali dengan soda bikarbonat. Manakala serbuk penaik adalah baking powder. Serbuk penaik sangat penting untuk memastikan kek kembang dan gebu. Ia telah ditambah dalam tepung naik sendiri.

Soda penaik pula dicampurkan sekali terutama di dalam adunan kek yang mempunyai kandungan cecair yang tinggi, seperti mufin dan sesetengah kek lembap yang juga dikenali sebagai gateau. Untuk mendapatkan mufin yang harum baunya, masukkan vanila sejurus sebelum meletakkan adunan ke dalam acuan mufin.

Anda juga boleh tambah serbuk kayu manis atau serbuk buah pala. Bagi yang tidak suka manis, kurang gula sehingga 1 atau 2 camca besar. Tambahkan sukatan tepung gandum. Campurkan parutan keju Cheddar dan herba kering Itali seperti oregano, rosemary dan lain-lain.

Anda pasti menyukai mufin yang saya kongsi di sini kerana ia bukan saja mudah dibuat tetapi juga rendah lemak kerana tidak menggunakan mentega dan hanya sebiji telur.

Nota Kaki Chetam: Sila klik imej resepi untuk melihat versi yang lebih besar.

4 comments:

  1. Anonymous2:08 pm

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:09 pm

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:09 pm

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:10 pm

    This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete