Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


June 05, 2007

Serba Sedikit Tentang Kenduri Anak Sedara Sulung Chetam...

Assalamualaikum
Just nak update sikit hasil kerastangan Chetam bulan lepas. Kek Kawin untuk anak sedara sulung dan kek besday untuk anak-anak sedara kat Tepen. Chetam buat kek ni hari Jumaat, 18 Mei 2007 sebelah malam sampai pukul 3 pagi. Chetam buat 4 biji. 2 untuk kek kawin dan 2 untuk kek besday. Hari Sabtu tumpang kereta Abang sebab suami tak ikut balik. 2 kek cuma sempat salut.
Sampai rumah abang yang sulung di Tepen, baru selesai majlis Tahlil dalam pukul 9.30 malam. Lepas makan, terus balik rumah arwah Bapak dan Emak sebab nak mendeco kek. Mula keje selepas pukul 12 tengah malam. Sebelum tu sempat promote gelang kristal kat kakak. Sambil dengar keputusan AF5 kat radio ERA, sambil hias kek. Mula-mula ramai yang teman termasuk Chenul yang sebuk menghisap nozzle2 yang telah Chetam guna. Tak boleh jadi....Chenul pun dok busy mendeco so tangkap dia bawa pi tidur. Dah lena sambung deco sampai semua tukang teman masuk tidur. Habis deco pukul 4.30 pagi. Sempat ambik gambar blur jer.
Besok pagi dah pegi rumah abang sulung. Kek besday yang 2 biji tinggal di rumah sebab ikut rencana lepas kenduri nak kumpul dan potong kek. Sedihnya.....acara potong kek diadakan sebelah malam. Lepas makan, abang nombor dua dah ajak balik. Dia tak nak balik sebelah malam sebab hujan. Kesimpulan........tak sempat nak ambil gambar kek 2 tingkat, tak sempat nak makan kek kawin dan tak sempat nak makan kek besday.....SEDIHNYA!!!!!! Kesian kat Chenul........
Ini kek tingkat bawah. Chetam buat puding biskut marie perasa coklat sebanyak 2 bancuhan. Memang besar kek ni. Disalut dengan Choc Fudge Sifu Suria dan hingan ngan bunga ros biru. Chetam letak 3 biji gelas sebagai pemegang kek tingkat ke 2. Kek ni memang berat walaupun tanpa gelas. Resepi dah ada dalam koleksi Teratak Chetam. Boleh semak di sebelah kanan.
Ini kek tingkat atas. Chetam buat kek coklat badariah sebanyak 2 adunan. Bahagian tengah sapu ngan Choc Fudge. Disalut dengan Whipping Cream jenama Baker's Mix. Chetam hentam buat bunga kekwa. Bab buat bunga memang gagal....hehehehe. Resepi dah banyak kali masuk Teratak Chetam. Semak di sebelah kanan.

Ini kek besday guna resepi cup cake Magnolia yang Jeni(ResepiNet) kasi. Chetam letak filing Blueberry di tengah-tengah. Memang terkilan tak dapat rasa kek ni tapi masa potong melintang, tersilap potong ao kek ni retak. Lepas letak bluberry tangkup, ada la serpihan yang tercampak.....so apa lagi.....masuk mulut la...memang sedap. Resepi di bawah ni:
Magnolia Bakery Vanilla Cupcakes Menghasilkan 2 dozen cupcakes

1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 1/4 cawan tepung gandum
1 cawancup butter, dilembutkan
2 cawan gula
4 biji telur yang saiz A
1 cawan susu (boleh guna fresh milk dalam kotak atau botol)
1 sudu kecil esen vanila
Cara
Panaskan oven dengan suhu 350°. Dalam mangkuk kecil, gabungkan kedua-dua jenis tepung. Ketepikan dahulu. Pukul butter hingga kembang menggunakan mixer letrik. Masukkan gula sedikit-sedikit. Pukul hingga sebati dan gebu selama 3 minit. Tambahkan telur sebiji-sebiji. Campurkan tepung diselang selikan dengan susu dan esen vanila. Pukul hingga rata dengan perlahan-lahan.
Kalau nak buat cupcakes, bubuh adunan dalam cawan kertas dan bakar antara 20 hingga 25 minit. Bila dah masak, perlu disejukkan sebelum dihias.

Ni pulak kek besday guna sponge mix coklat beli dari LMC Sg Buluh. Disalut dengan Choc Fudge dan ditabur dengan jelly. Resepi bergantung kepada jenis sponge mix yang digunakan. Selalunya resepi akan diberi oleh tauke kedai ataupun ditampal di luar bungkusan.
Alhamdullilah.......kakak-kakak Chetam puji kek besday memang sedap. Anak sedara yang kawin sms bagitau semua tetamu puji kek kawin SEDAP!!!...Especially kek tingkat bawah.......LEGA JIWA!!!

Ini gambar persandingan anak sedara Chetam yang pompuan tu.

Ini pula gambar pengantin dan ibu bapa belah pompuan. Itu la abang sulung Chetam dan isteri. Wajah abang sulung Chetam seiras macam Arwah Bapak.

Ini pulak gambar beramai-ramai dari sebelah bapa pengantin pompuan ....tak semua ada kat sini. Chenul pun tak der sebab tengah enak bermimpi dalam bilik belakang.

Ini pula gambar mak-mak sedara pengantin pompuan sebelah bapak......hehehehe....maksudnya gambar Chetam, kakak-kakak dan kakak-kakak ipar. Baju sedondon disponsor oleh abang sulung (bapa pengantin). Boleh tahan kan saiz mak sedara ni semua....hehehehe....

No comments:

Post a Comment