Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


November 29, 2006

Bali - Part 2 (18 November 2006

Chetam tersedar dah pukul 6 pagi. Tengok luar dah terang benderang. Alamak!!! Dah pukul berapa sebenarnya ni.....kalau di Malaysia, mesti masih gelap. Rupernya matahari di Bali keluar awal.





Kat atas adalah gambar yang Chetam ambil dari balkoni bilik hotel pada pukul 6 pagi. Cerah kan? Masa ni boss nombor 2 Chetam tengah berenang kat swimming pool.

Pegi breakfast kat bawah, lepas tu pukul 8.30pagi terus berkumpul di lobi. Tourist guide, John dah setia menanti Chetam n Gang. Oh Ya....terlupa pulak...nama Hotel ialah The Oasis Hotel Bali(3 Star), terletak di daerah Kuta. Kuta memang sibuk dengan pelancung-pelancung.


Ni gambar Lobi.....memang semulajadi gelap...hehehe...

Kena jalan sedikit sebab bas parking kat tepi jalan. Chetam minta kebenaran dari John nak duduk di seat depan sekali sebab nak ambil gambar.


Ini pulak Madhi, driver bas kami. Orang Bali. Mula-mula nampak macam tak mesra alam jer. Tapi sebenarnya ok jugak cuma sedikit pendiam. Madhi beragama Hindu tapi makan sapi....hehehehe....Menurut Madhi cuma golongan atasan iaitu Brahmin yang tak makan sapi. Sapi tu lembu yer......

Ikut aturcara yang ditetapkan, Chetam n Geng akan dibawa menyaksikan tarian Barung di Batu Bulan pada pukul 9.30pagi. Perjalanan ambil masa hampir sejam. Pemandangan memang cantik. Terlalu banyak patung-patung di sepanjang perjalanan.


Kuta waktu pagi. Chetam n Gang dalam perjalanan nak tengok Barung.


Lagi gambar Kuta.


Ini pula gambar Pura ataupun kuil milik persendirian. Kebanyakan rumah serta kedai mempunyai Pura mereka sendiri untuk tujuan sembahyang sebanyak 3 kali sehari. Bunga-bungaan yang digunakan untuk tujuan sembahyang ini akan diletakkan di kaki-kaki lima. So kalau berjalan kaki, hat-hati agar tidak tersepak atau terlanggar bunga-bungaan ini.


Barung ni sebenarnya seekor harimau, binatang purbakala yang menggambarkan kebaikan.. Masa masuk menyaksikan Tarian Barung ni, Chetam n Gang diberi pilihan sama ada nak teks cerita dalam bahasa melayu atau bahasa inggeris. Kalau nak cerita yang lebih lengkap, baik ambil yang bahasa inggeris. Persembahan Barung ni berlangsung dalam sejam. Berpandukan kepada teks yang diberikan, Chetam faham la cerita yang disampaikan.


Inilah tourist guide kami, Mr John bersama-sama dengan gadis-gadis penyambut tetamu untuk pertunjukkan Barung.


Pemuzik-pemuzik yang mengiringi Pertunjukan Barung.


Rangda, binatang purbakala yang menggambarkan kejahatan sedang bergaduh dengan Sadewa, anak kepada Dewi Kunti. Walaupun rupa Rangda ni menakutkan tetapi kelakar sesangat tengok payudaranya (bukan yang asli yer......dibuat dari kain berbelang warna warni........hehehehe)

Selepas menyaksikan Tarian Barung, Chetam n Gang dibawa melawat kilang batik. Batik di sini adalah kualiti nombor satu so memang mahal. Selain menengok proses membuat batik dijalankan, Chetam juga masuk ke kedai yang disediakan. Memang cantik batik
di situ tapi mahal giler. Tak boleh tawar menawar. So tak beli apa-apa pun.


Sebenarnya macam drama swasta.....hehehehe....bila ada pelancung sampai baru mereka sibuk memproses batik.


Batik tenunan. Benang telah diwarnakan terlebih dahulu mengikut corak yang ditetapkan. Penenun hanya perlu menyusun benang ini. Tidaklah susah sangat tapi ambil masal hampir 3 minggu untuk disiapkan.


Deretan kain-kain batik yang dipamerkan dalam kedai khas. Mahal giler tapi cantiknya pun menggilakan. Batik akan menjadi mahal sekiranya proses mencanting batik dilakukan berulang kali.

Stop sini dulu......Penat.

No comments:

Post a Comment