Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


December 12, 2005

Mac n Cheese Puteri Dee

Resepi Mac n Cheese ni dari Puteri Dee ResepiNet. Ianya telah ditulis kembali oleh Jeni dan yang Chetam paparkan di bawah adalah olahan dari Diana. Gambar pun dari Diana. Mac n Cheese yang Chetam buat tu, Chetam masukkan dalam mangkuk foil yang kecil. Senang budak2 nak makan. Mangkuk foil tu Chetam beli dari kedai Bagus Kajang, RM4.80 untuk 100 mangkuk. Kalu nak tengok gambar yang mangkuk kecil tu, kena tunggu ehsan dari anak sedara Chetam.....hehehehe




Resipi dari Dee dah menambat hati anak2 dirumah. Diana sertakan gambar untuk tatapan semua dan perubahan dari resipi asal. Resipi dibawah adalah yang asli dari Dee, tetapi Diana tidak gunakan tomato puree sebaliknya menggunakan sos spaghetti PREGO, hehe ambik shortcut dan juga tambah sedikit cili padi untuk rasa pedas. Kalau ikut resipi asal topping memang agak pekat dan very rich jadi Diana gunakan 500 ml susu supaya cheesenya tidak terlalu ketara sehingga rasa macaroni tenggelam. Dee jangan marah eh kita ubah suai resipi anda. Kepada semua, cubalah sedap hingga menjilat pinggan. Anak bujang nampak macaroni aje cakap Waaaaaaweeeeeeeeee

Mac n Cheese Dee

Bahan-bahan
250 g spiral pasta brand San Remo (guna brand San Remo sebab spiral dia kecik-kecik comel so bila masak masih maintain comel)
1 biji bawang besar dicincang
3 ulas bawang putih dicincang
220 g tomato puree brand Du Chef (tin sedang)
400 g daging cincang cap Ramly
250 g cheddar cheese diparut
100-200 g fresh milk
2-3 helai bay leaves (yang kering punya)
Rempah oregano
Tepung gandum 1 sudu besar

Cara membuatnya.
Sos Merah
1. Rebus spiral pasta ikut arahan kat plastiknya. Bila dah masak, angkat dan toskan sampai kering.
2. Tumiskan kan bawang besar dan bawang putih.
3. Selepas naik bau masukkan daging cincang. Tumis hingga daging jadi putih-putih sikit. Jangan sampai air daging kering.
4. Masukkan tomato puree. Api jangan kuat sangat.
5. Koyak-koyakkan bay leaves masukkan dalam sos. Taburkan rempah oregano. Kacau rata.
6. Perasakan dengan garam dan gula.

Sos merah ni jangan kering-kering sangat sebab kalau kering sangat nanti rasa pasta tu very dry. Boleh juga gunakan sos spaghetti yang segera tu macam cap prego ke dolmio ke kalau tak tahan masam tomato puree.

Sos cheese
1. Masukkan susu ke dalam periuk atas api kecil.
2. Masukkan terus cheese yang dah shred tadi. Kacau rata.
3. Masukkan tepung gandum sesudu tu.
4. Kacau sampai semua cheese cair dan sebati.

Campuran ni jangan cair sangat nanti tak cantik bila dituang atas macaroni.Ok .. lepas dua dua siap. Sos merah tadi dicampurkan dengan pasta spiral yang dah siap tu. Gaul sampai sebati. Pastu masukkan dalam bekas. Agak-agak dah tuang separuh adunan, tuangkan campuran cheese jadikan ia satu layer atas pasta tadi. Kendian masukkan lagi balance pasta tadi sampai habis. Tuangkan lagi satu layer cheese diatasnya. Kalau nak lagi mengancam taburkan shredded cheese atas layer atas ni dan bakar sekejap hingga golden. (Yang ni optional ye) Siap !

Nota Kaki Chetam : Chetam beli bahan seperti daun bay kering(nama melayunya ialah daun salam) dan oregano di Kedai Bagus Kajang. Boleh didapati dalam bekas kecil dengan harga yang murah. Keju Cheddar pun Chetam beli di Bagus. Dah siap parut dan harga untuk 250gm ialah RM5.80, kalau di supermarket boleh mencecah RM10.

1 comment:

  1. chetam.. mac n cheese ni nk bakar bape lame ye?... n suhu nye bape??... maklum ler x biase gune oven.. kang besor apinye jadi mc n cheese hangus plaks... hahahahha

    ReplyDelete