Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


October 22, 2004

Puding Karamel - mudah tapi enak

Memang sedap puding ni tapi nak membuat gula hangus tu, punyalah siksa.....Jari Chetam pernah melecur....KENAPA? Chetam celup jari dalam gula yang sedang mengelegak tu. Ingatkan nak rasa la konon, rupa-rupanya .......PANAS!!!

Puding Karamel

1 tin susu cair
1 tin air
5 biji telor
3/4 cawan gula halus
1 t/s esen vanilla

Utk Karamel :
1/2 cawan gula
*Sedikit air

*Cara
Masak gula dalam kuali sehingga cair dan bertukar ke warna coklat (jgn.bagi hangus) kemudian masukkan air dan kacau sehingga gula cair semula. Tuang ke dalam bekas kaca yang hendak digunakan. Panaskan kukusan dan masukkan bekas yang telah diisikan dengan gula hangus. Pukulkan telor + gula + esen vanilla (supaya gula hancur). Jangan pukul dengan kuat atau sehingga telor berbuih sebab nanti puding akan berlubang lubang. Lastly tuangkan susu dan air dan kacau bagi sebati. Tuang dalam bekas kaca yang ada dalam kukusan. Kukus dalam 20 - 30min. Sejukkan dan kalau suka tuangkan mix fruit cocktail diatasnya. Sesiapa yang ada diabetic @ tak suka manis, boleh kurangkan gula dalam adunan sebab bila dah tuang fruit cocktail, air gula yang ada akan menambah rasa manisnya.

Tips : Ada tips yang chetam dapat dari Restoren Pak Amir....seeloknya bila nak masak gula hangus ni, kita guna dua dapur. Satu dapur untuk masak gula, dan satu lagi untuk masak air. Bila gula dah cair, masukkan air yang dah mendidih tu. Tapi hati-hati...........jangan main campak jer...nanti terpercik kena muka, langsung tak dapat raya.....

5 comments:

  1. assalam...
    che tam insiden kita sama la... celup jari dlm gula sbb nak rasa n lecur kemudiannya.. kelakar kan bila terinagt balik..
    salam perkenalan anyway...

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam.....salam perkenalan

    chetam sampai skrg masih tak pas buat gula hangus ni...

    ReplyDelete
  3. klu sy buat cara malas sy dlu...tabur je gula atas loyang or bekas yang nk kukus tu letak atas api bg gula tu kuning...pahtu bile gule tu keras baru masuk yang telur yang kite dh kacau td tu then kukus...

    ReplyDelete
  4. Nampak mcm sdap.. Nk cber lh./..//

    ReplyDelete
  5. nurfazilah1:00 am

    nk wat gak ar sok pg..nk bg kwn2 rasa...

    ReplyDelete