Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


October 08, 2005

Resepi sumbangan Saa'irah Awek dari Singapura

Chetam mendapat sumbangan resepi dari warga KOTA SINGA. Memang sedikit pelik resepi keknya kerana menggunakan cuka. Pesan Puan Saa'irah kepada semua pengunjung Teratak Chetam, silalah cuba dan jangan lupa beri feedback.

Chetam juga menerima resepi sumbangan Kak Liza iaitu Opor Ayam. Nanti chetam postkan resepi dan gambarnya. Minggu lepas Kak Liza mencuba resepi ikan panggang percik yang diberikan oleh Diana. Kak Liza kata sedap so Chetam cuba masak petang tadi sebagai juadah berbuka. Boleh tahan juga rasanya tapi Chetam tak gemar rasa masamnya kerana resepi ini memerlukan perahan air limau nipis.

Chetam juga dah mencuba resepi Puding Rainbow Marble Blackmore yang diperolehi dari forum CARI.com. Cantik giler, berbelang-belang. Resepi ini dari Mak Lang dan Mak Lang ada sertakan gambar-gambarnya. InsyaAllah Chetam akan postkan ke Teratak Chetam hari Isnin nanti.

Okay......berikut adalah resepi dari Puan Saa'irah.

Kek Cuka

270g Tepung Gandum
270g Gula Pasir
300g Air
3 sudu makan sebuk Koko
3 sudu makan Cuka
5 sudu makan Minyak (jagung, zaitun atau sebagainya)
1 sudu teh Bicarbonate of Soda
Secubit garam

Ayak tepung & serbuk penaik. Campurkan minyak & serbuk koko hingga sebati. Masukkan semua bahan cecair kedalam mangkuk, diikuti dengan bahan-bahan kering. kacau sehingga rata, jika bergentel, tapiskan adunan itu. Tuangkan kedalam acuan kecil yang telah dialaskan dengan kertas minyak & disapukan dengan minyak. Bakar dalam ketuhar pada kepanasan 180C selama 45 minit - 1 jam sehingga masak. Hiaskan dengan gula icing, whipping cream, butter cream atau mengikut selera masing-masing.

Kentang Lada Hitam

7 biji kentang sederhana besar
1 tangkai daun sop dihiris halus
1 sudu makan serbuk lada hitam
1 biji telur bersize besar (dipukul sedikit)
1/2 sudu teh bawang putih (ditumbuk halus)
1/2 biji bawang besar dimayang halus
Garam secukup rasa
Minyak menggoreng secukupnya

Rebus kentang sehingga empuk & kupas kulitnya. Potong dadu bersize besar & ketepikan. Panaskan minyak masak & tumis bawang putih sehingga wangi. Masukkan serbuk lada hitam, bawang besar & kentang. Gaul rata. Masukkan pula garam secukup rasa & daun sop. Gaul rata, buat bulatan ditengah-tengah & tuangkan telur tadi. Goreng sehingga telur mengental. Jika anda suka kentang agak kering goreng lama sedikit, sehingga adunan agak berderai. Selamat mencuba & kirimkan maklum balas anda kepada saya. Sekian.

No comments:

Post a Comment