Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


October 07, 2005

Resepi Maut dari Chetam sendiri.

Sebagai persiapan menyambut Hari Raya Aidil Fitri nanti, Chetam perturunkan resepi turun temurun keluarga Chetam. Ada resepi yang dah berumur berpuluh tahun yang diperolehi dari Bonda Chetam.

Biskut Kacang Hijau
(resepi ni Chetam bodek dari Kakak Ipar Chetam iaitu Kak Chak. Asal bentuk acuannya ialah bentuk kipas. Dah lama resepi ni dan rasanya sekarang Kak Chak pun tak buat dah biskut ni. Dalam famili, Chetam sorang jer yang rajin buat setiap kali raya)

1/2 cawan serbuk kacang hijau
4 cawan tepung kek
1 1/2 cawan gula halus
1 sudu teh esen vanila
Minyak jagung secukupnya
Pewarna Hijau
Telur merah untuk disapu atas biskut

Cara
Campurkan kesemua bahan kecuali telur dalam satu bekas. Gaul sehingga adunan boleh dibentuk atau diterap. Sapu kuning telur dan bakar.

P/S : Cara membuat serbuk kacang hijau. Beli kacang hijau yang sudah dibuang kulitnya. Sangrai(goreng tanpa minyak) dahulu. Lepas tu blend halus kemudian ayak.

Biskut Delima
(Asal dari Bonda tersayang. Senang banget membuatnya tapi rasa tetap enak. Dulu-dulu, kakak Chetam rajin buat sebab anak saudara suka makan)

3 biji telur rebus (ambil kuning sahaja)
1 kati atau 600gm tepung gandum
1 gelas gula halus
1 tin mentega
Gula kasar dan pewarna merah sebagai hiasan

Cara
Pukul gula dengan mentega hingga kembang. Masukkan kuning telur yang dah direbus tadi. Campur semua adunan, diuli sehingga lembut. Terap guna acuan bulat atau bergerigi. Boleh juga dipotong ngan pisau - maksudnya dibentuk memanjang macam keropok lekor then potong ngan pisau. Gula dan pewarna merah disatukan dan ditaburkan di atas biskut. Terus bakar.

P/S : Boleh guna pewarna hijau tapi tak leh la panggil Biskut Delima, kena panggil biskut Jade la pulak........hehehehe.
Orang dulu-dulu guna mentega yang tin kecik untuk buat kuih raya. 1 tin kecik anggaran 250gm isinya.

Biskut Arab
(Asal dari Bonda tersayang. Memang seakan biskut Makmur cuma beza kacangnya. Biskut Makmur menggunakan kacang yang dah dihancurkan)

4 mangkuk tepung gandum
1 mangkuk gula halus
1 tin minyak sapi (secukupnya)
Kacang tanah yang digoreng dan dah buang kulit

Cara
Tepung digoreng selama 10 minit. Ayak dahulu. Kemudian digaul dengan gula hingga rata. Masukkan minyak sapi dan uli sehingga boleh dibentuk. Bulatkan adunan dan bubuh sebutir kacang goreng di dalamnya. Kemudian dibakar. Bila dah sejuk, boleh la digaul dengan gula halus.

Tart Nenas Gunting
(Asal resepi dari satu majalah lama. Dah lupa majalah apa. Tapi memang dah lama. Rupa tart ni macam tart bungkus Maizana)

200gm mentega
250gm tepung gandum
25gm tepung jagung
50 gm gula halus
1 sudu makan susu tepung
3 biji kuning telur
1 biji kuning telur untuk disapu atas biskut

Cara
Pukul mentega dengan gula dan telur sehingga kembang. Masukkan susu tepung, tepung gandum dan tepung jagung. Ambil adunan, masukkan jem nenas. Bentukkan membujur kemudian digunting. Sapu kuning telur dan bakar.

Jem Nenas (main campak jer tau)
(Selalunya Chetam buat jem nenas macam ni jer. Tak ingat belajar dari mana. Tapi yang penting, kena rajin kacau tau)

Nenas diparut atau diblend. Tapis dulu air nenas. Air nenas kita boleh minum. Sediakan kuali. Masukkan nenas yang dah ditapis, gula dan bunga cengkih. Gaul atas api sederhana sehingga kering.

P/S : Air nenas diasingkan kerana jem nenas lambat kering kalau terlalu berair. Ini juga faktor yang menyebabkan tart nenas cepat berkulat kerana jemnya lembab. Seeloknya nenas diparut, supaya tak hancur dan kita boleh nampak gentiannya yang bertali-tali.

No comments:

Post a Comment