Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


September 05, 2008

Kosmo Online: Kuali bersama Norzailina Nordin - Puding Roti


KADANGKALA, kita dapati ada beberapa keping roti yang sudah menghampiri tamat tempoh. Ini bermakna, roti itu tidak begitu lembut lagi. Ada beberapa cadangan untuk menghabiskan roti tersebut.

Jika anda ingin membuat serbuk roti, keluarkan roti tersebut dari plastiknya. Kemudian letak di atas rak peti sejuk selama tiga hari. Kisar hingga halus untuk mendapatkan serbuk roti buatan sendiri. Simpan di dalam bekas bertutup yang diletak di dalam peti sejuk. Ini sangat menjimatkan.

Roti yang sudah beberapa hari tidak habis amat sesuai dibuat croutons. Caranya, potong ia menjadi kiub kecil. Kemudian goreng dalam minyak sederhana panas hingga keemasan. Croutons memang sedap bila dimakan dengan sup cendawan dan sup berempah yang lain.

Selain itu, roti yang 'tidak lagi baru' boleh dibuat puding. Bahan-bahan untuk puding roti agak ringkas. Selain susu cair, anda boleh gunakan susu segar. Jika anda inginkan puding yang lebih lemak, gunakan separuh sukatan krim putar dan separuh susu segar atau susu cair.

Seandainya tiada susu, anda boleh gantikan dengan susu pekat. Namun begitu, hendaklah dilarutkan terlebih dahulu dengan air. Sukatan gula juga mestilah dikurangkan kerana susu pekat sudah sedia manis.

Untuk warna puding yang lebih gelap, boleh gantikan gula kastor dengan gula perang atau gula demerara. Gula perang lebih menyihatkan kerana tidak mengandungi bahan kimia. Ia juga membuat puding rasa seperti berkaramel.

Dalam sebarang jenis kek atau biskut serta puding, esen vanila hendaklah dicampurkan pada saat akhir. Ini supaya keharumannya kekal bila dibakar atau dikukus. Sesetengah orang suka mencampurkan sedikit serbuk kayu manis ke dalam puding. Ini mampu menjadikan ia lebih wangi.

Puding roti menggunakan resipi yang sama. Ia boleh dibakar atau dikukus. Puding yang dikukus lebih lembut dan lembap berbanding yang dibakar. Kadangkala ia tidak boleh dipotong dengan sempurna. Anda harus menyudukan ke dalam pinggan sebanyak mana yang anda ingini.

Campurkan kismis atau buah-buahan kering yang lain ke dalam puding untuk menambahkan kelazatannya. Dengan cara itu juga, warnanya akan bertambah menarik. Ini pasti akan menaikkan selera sesiapa sahaja yang anda jamu.

Roti yang sudah ada campuran buah-buahan di dalamnya juga sesuai dibuat puding. Hanya pastikan bahagian berbuah itu diratakan sempurna supaya ia tidak terkumpul di satu bahagian sahaja. Taburkan ceri merah dan hijau di atasnya agar lebih berseri.

Untuk menambah serat atau fiber ke dalam diet harian, gunakan roti wholemeal atau gandum tulen. Walaupun teksturnya lebih keras, ia lebih berkhasiat. Bagi yang inginkan kelainan, boleh juga menambah badam panggang yang dicincang halus.

Jika anda menambah cecair atau susu dan air, anda akan mendapati puding yang telah siap agak lembut. Ia lebih sesuai jika diletak di dalam bekas-bekas kecil dan disajikan setiap satu bekas untuk seorang tetamu.

Sos sangat penting bila memakan puding roti. Membuat sos kastard memerlukan ketelitian dan kesabaran. Apinya harus perlahan dan dikacau selalu kerana mudah hangus. Jika sos berbau hangus, ia tidak enak lagi dan mungkin pula rasanya menjadi pahit.

Puding roti sangat mudah dibuat. Jadi, jika ada lebihan roti, anda tidak lagi ketandusan idea untuk menghabiskannya. Ia juga sangat ringkas dan masak dengan cepat. Sesuai dijamu untuk tetamu yang tiba-tiba muncul di muka pintu. Ia pasti menjadi kegemaran kanak-kanak dan orang-orang tua yang gemarkan makanan pencuci mulut yang lembut.



Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej yang lebih besar

No comments:

Post a Comment