Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


June 21, 2008

Kosmo Online: Kuali Bersama Norzailina Nordin - Kuih Bangkit

Kuit Bangkit

MUNGKIN ramai di antara kita pernah makan kuih bangkit. Ia adalah kuih tradisional berwarna putih dan gebu. Ada pelbagai versi kuih ini kerana ia turut popular dalam kalangan masayarakat Nyonya, selain Melayu.

Paling biasa yang kita dengar adalah kuih bangkit kelapa dan kuih bangkit santan. Cara membuatnya juga berbeza. Satu jenis yang ditekan ke dalam acuan yang berukir di dasarnya kemudian diketuk untuk mengeluarkan kuihnya sebelum dibakar. Pada zaman dahulu, acuan diperbuat daripada kayu. Sekarang, ia banyak dijual dalam bentuk plastik.

Selain itu, kuih tersebut juga diterap. Namun, oleh kerana adunannya tidak seperti adunan biskut yang biasa, setiap kali sebelum menerap, ia mesti dicelup terlebih dulu ke dalam tepung ubi. Ini untuk menggelakkan adunan melekat pada penerap tersebut.

Penerap yang biasa berbentuk bunga kemboja berkelopak lima. Bahagian atasnya akan dibentuk dengan pengepit khas supaya timbul sedikit. Inilah bangkit gaya tradisional yang jarang kita lihat sekarang kerana langkah membentuk di atas setiap kelopak kuih agak rumit dan memakan masa yang panjang.

Jika sebelum ini kita biasa mendengar kuih bangkit, kali ini biskut pula! Ia sangat mudah dibuat. Yang penting, rasanya adalah kombinasi bangkit santan dan bangkit kelapa. Warnanya juga putih kerana ia menggunakan tepung kanji.

Adakah tepung kanji sama dengan tepung ubi? Memang sama dan ia juga dikenali di sesetengah tempat sebagai tepung sagu. Tepung ubi yang anda perlukan adalah tepung ubi kayu dan bukan tepung ubi kentang.

Untuk meringankan lagi kuih bangkit ini, anda boleh menggoreng kering tepung tersebut. Menggoreng dengan kaedah ini juga disebut menyangai atau sangrai. Tidak perlu menggunakan minyak langsung.

Kacau tepung atas api perlahan sehingga ia agak panas. Anda perlu berhati-hati kerana ia mudah menjadi kekuningan dan boleh merosakkan warna kuih nanti. Kemudian ketepikan dan tunggu ia sejuk sebelum diayak.

Selain pati santan, saya juga menggunakan serbuk santan dalam paket. Ini dapat memberikan rasa santan yang lebih kepada biskut itu.

Namun begitu, bagi yang inginkan rasa lebih asli atau tulen, anda boleh perah kelapa parut (1/2 biji) tanpa menggunakan air. Ini adalah cara untuk mendapatkan patinya. Letak kelapa parut dalam kain nipis (kain kasa) atau maslin. Kemudian perahkan terus ke dalam mangkuk. Anda mungkin perlukan lebih sedikit sekiranya adunan tidak lembut.

Untuk menghias biskut, anda boleh menyapu atasnya dengan kuning telur. Kemudian taburkan bijan. Dengan cara ini juga, biskut menjadi berkilat dan lebih wangi. Bijan juga akan menjadikannya rangup. Boleh juga gunakan putih telur sebagai sapuan di atas biskut. Selain itu, untuk membuat sapuan lebih berkilat, tambahkan sedikit susu pekat ke dalam kuning telur.
Kelapa kering yang digunakan di dalam biskut ini boleh dibeli yang sudah siap iaitu desiccated coconut. Anda juga boleh menggoreng kelapa parut (bahagian putih sahaja) di atas api perlahan hingga kering dan kekuningan.

Jangan sampai ia menjadi garing atau terlalu kuning kerana ini akan membuat warna biskut gelap. Biarkan sejuk sebelum digunakan. Untuk mempercepatkan proses menyejuk, ratakan kelapa itu di dalam talam atau loyang yang besar.

Pastikan ketuhar dengan elemen pemanas bawah sahaja. Jika menggunakan api atas dan bawah, permukaan biskut akan menjadi perang dan tidak cantik. Kalau ketuhar anda mempunyai kipas, hendaklah turunkan suhu kepada 160 darjah Celsius semasa membakarnya. Harus diingat bahawa bahagian yang paling hampir dengan dinding ketuhar adalah lebih panas daripada bahagian tengahnya.

Anda mungkin perlu mengubah tin pembakar di sebelah atas ke bawah dan sebaliknya. Sebelum mengubah, anda mesti terbalikkan bahagian depan ke belakang supaya kepanasan yang kena pada biskut akan sama rata. Ini akan membuatkan ia masak sempurna.

Kuih Bangkit

Bahan
125gm mentega
130gm gula aising
2 biji kuning telur
1 camca teh vanila
50gm serbuk santan
2-3 camca besar pati santan
280-300gm tepung kanji (ayak)
150gm tepung gandum (ayak)
1 1/2 camca teh serbuk penaik (ayak)
60gm kelapa kering, dikisar halus

Cara Membuat
1. Pukul mentega dan gula hingga sebati
2. Masukkan telur dan vanila, kacau rata.
3. Bubuh serbuk santan, pati santan, bahan ayak dan kelapa.
4. Uli menjadi doh. Canai doh setebal 6mm.
5. Terap dengan acuan bentuk bunga atau hati.
6. Atur atas tin pembakar yang dilengser marjerin.
7. Bakar biskut pada 180 C selama 20-25 minit atau hingga masak.

No comments:

Post a Comment