Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


January 15, 2008

Kuih Cara Kaya Chetam

Kuih Cara Kaya Chetam
Sumber: Chetam

Tepung gandum
Sebiji telur ayam
100 gm butter (dicairkan)
Santan secukupnya (jika guna santan kotak, perlu ditambah air)
Sedikit garam
Pencelup kuning
Esen vanila
Kaya

Cara
Campurkan kesemua bahan kecuali kaya dalam satu bekas. Santan dan air perlu dimasukkan sedikit demi sedikit sambil kacau bahan tadi untuk mengelakkannya dari berketul. Adunan jangan terlalu cair nanti lambat masak tapi kulit nya dah hangus.

Panaskan acuan cara atas api. Tuang minyak masak sehingga penuh. Biar hingga minyak panas baru tuangkan minyak dalam bekas tahan panas. Tujuannya ialah supaya kuih cara tak melekat pada acuan. Sediakan sedikit kertas suratkhabar untuk mencalit minyak ke dalam acuan setiap kali kuih cara masak. Tuang adunan dengan senduk, jangan sampai melimpah. Masukkan kaya secukupnya. Tutup acuan cara dengan tutup periuk. Masak dengan api perlahan. Bila dah masak, keluarkan dari acuan dan tangkup dua.

Nota Kaki Chetam: Chetam belajar buat kuih cara dengan Arwah Mak tapi kuih cara yang original la. Guna daun pandan dan intinya gula kasar. Since tak jumpa pencelup hijau hari ahad lepas, Chetam hentam guna pencelup kuning. Kalau tak nak pakai kaya, boleh pakai miskin...oopss silap......boleh ganti ngan jem. Dulu-dulu masa bujang dan bila bercuti di kampung, Chetam memang suka buat kuih untuk hidangan petang. Arwah Bapak suka sangat sebab bila bangun tidur, dah siap kuih dan kopi panas. Chetam penah buat kuih cara hijau dengan jem Manggis buatan tangan Arwah Mak. SODAP!!!!

No comments:

Post a Comment