Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


November 15, 2007

Pertanyaan dari Sri Davi dan Jawapan dari Kak Deeyanas

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Chetam dah lama tak singgah ke Teratak Chetam ni. Selepas ikut company trip ke Singapore dengan Star Cruise, terus flat. MC 2 hari dan yang paling good news....BUYA dan CHENUL dan selamat sampai dari Medan pada hari Isnin. Tapi bad news.....Chetam tak sihat. Baru hari ni (Khamis) masuk ofis. Mamazieza ada call Chetam pasal havoc di ruangan Jom Sembang. Nantilah.....bila hidung tak tersumbat baru Chetam komen tentang isu tu.

Lagi penting Chetam nak paparkan email yang terima dari pengunjung Teratak Chetam di sini. Boleh jadi panduan untuk kita semua kelak.

Chetam terima email di bawah dari Sri Davi. Since Chetam tak ada kepakaran dalam membuat kek lapis, Chetam forwardkan soalan beliau kepada Kak Deeyanas dari RNET. Kak Deeyanas ni orang Sarawak dan memang buat kek lapis untuk jualan.

==========EMAIL DARI SRI DAVI=======
Hi,

Terima kasih untuk sudi membalas email saya.Ni saya nak minta tolong saudari menyemak semula resipi dibawah sebelum saya mencubanya.Saya dapat resipi kek holiday inn dari teratak chetam (Ini memang confident nak cuba,coz tak pernah fail buat kek dari website ni),Kek lapis idola dari resipi mesra net & kek lapis masam manis dari kawan emak saya.Sebelum saya cuba buat kek ni, saya nak minta tolong saudari review resipi ni takut ada salah type ke atau ada bahan yg tertinggal,dan sebagainya.Saya bercadang nak buat minggu depan sempena Deepavali.Disebabkan first time mahu mencuba resipi2 ini,rasa was-was pula takut tak jadi kek saya.

Kek Lapis Idola 9.00
Kiriman: Azila
Hits: 281 Rating: 9.00 Review: 0



Bahan-Bahan:
10 biji telur ayam
16 oz mentega
200gm horlick
80gm kaya
50gm serbuk santan
600gm coklat masakan(dicairkan)
1 tin susu manis
½ gelas milo
1½ gelas gula halus
2 gelas tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla
sedikit gula browning
Pewarna kuning
Cara:
1)Pukul mentega dan gula hingga putih. Kemudian masukkan telur satu persatu dan gaul.
2)Masukkan susu, horlick, kaya, serbuk santan, tepung gandum dan esen vanilla
3)Bahagikan kpd 3 bahagian:-
-1:Kuning dibahagi 2(utk lapisan atas dan bawah)
-2:Dicampukan milo, gula browning dan coklat masakan yang dicairkan
4)Bakar warna kuning dulu berlapis2 hingga habis(utk lapisan atas). Kemudian bakar warna coklat berlapis2 hingga habis. Akhir sekali, bakar warna kuning berlapis2 hingga habis.(utk lapisan bawah)

** serbuk santan tu sudah saya beli.Apa fungsi bahan ini dalam kek ni? serbuk santan ni juga digunakan dalam masakan ke?



Kek Lapisan Bumi
Sumber : Suriani
Bahan-bahan
10 biji telur
16oz butter
1 cawan gula kaster
225gm tepung gandum } diayak bersama 1 sudu teh baking power
1 tin kecil seri kaya
1 tin kecil susu pekat manis
4 sudu makan serbuk nescafe

Cara-cara

1. Mentega dan gula dipukul sehingga berkrim. Ketepikan.
2. Pukul telur hingga kembang. Kemudian masukkan ke dalam adunan mentega & gula tadi. Gaul hingga sebati.
3. Lepas itu masukkan susu , seri kaya dan gaul lagi hingga sebati.
4. Kemudian masukkan tepung gandum yg telah diayak bersama baking powder tadi. Gaul lagi hingga sebati.
5. Sesudah siap, bahagikan adunan kepada 2 bahagian. i) Bahagian A - dimasukkan serbuk nescafe ii) Bahagian B - diwarnakan dgn pewarna kuning
6. Tuangkan 2 senduk bahagian A tadi ke dlm loyang dan diselang seli kan dgn 2 senduk Bahagian B tadi. Buatlah begini sehingga adunan habis.
7. Kemudian bakar hingga masak. Hasil nya, tengoklah corak2 nya.
NOTA:
Untuk pengetahuan semua, Instruction No. 6 itu, kita melapis sebelum adunan di bakar bukan seperti kek lapis biasa tu.

** 4 sudu besar serbuk nescafe tu bukan banyak sangat ke kuantitinya? Kek tak rasa pahit ke ? Tak berani nak cuba resipi ni.Kawan2 beri nasihat supaya jgn ikut resipi ni.Takut spoil kek saya.Apa pendapat saudari? Saya memang meminati kek lapis yang ada rasa coffee. Pernah sekali saya makan kek lapisan bumi yang begitu sedap !!!!!!!!!! dengan rasa coffee nya.\\




Harap saudari dapat memberi some guide supaya kek2 yang bakal saya buat semuanya perfect.kalau saudari ada resipi yang sama & pernah dicuba tolong sedekah kan .

Terima kasih.

==========JAWAPAN DARI KAK DEEYANAS======

Waalaikumsalam Chetam.........

terlebih dahulu nak ucapkan terima kasih kerana kepercayaan terhadap saya untuk jwp pertanyaan ini. tapi suka juga saya nak tegaskan, saya BUKAN lah pakar. saya cuba membantu yg terdaya dan mnjwp pertanyaan serasional yg boleh. sbb apa, resipi yg dihantar adalah selera orang lain, dan bila kita buat pulak, kita ikut selera kita lah.

1. kegunaan serbuk santan(santan powder).........lbh kepada sbg tambahan utk menyedapkan lagi kek. klu ada dikalangan ahli keluarga/kwn rapat yg allergic dgn santan............then tak payah letak. serbuk santan ni mmg digunakan dlm masakan, as ramai orang kreatif kat luar sana....tambah jadi bhn kek. thanks to them.

2. Resipi Lapis Idola dan Sadam Hussein.
- secara kasarnya resipi nampak lebih kurang sama, tp klu anda buat...........anda akan pasti mengatakan ianya sama tapi tak serupa. Lapis Idola lagi rasa lemak dan rasa coklatnya kerana penggunaan cooking coklat sementara Sadam Hussein hanya menggunakan serbuk milo. TETAPI terpulang pada tuan punya badan nk buat yg mana..........ikut selera kita ya.....bukan selera orang. nak tambah coklat emulco dlm resipi tu pun ok.......CUMA penggunaan/sukatan susu dan gula kurangkan ikut tahap "kemanisan" masing2. you don't have to follow the sugar n condensed milk as stated in the receipe.

3. as for Lapis Bumi.........sukatan nescafe tu boleh dikurangkan. as I always mention..........kita yg buat dan makan.........so kita ikut taste kitalah. boleh try dgn 2 sudu besar dahulu dan kuar rata n u boleh colek sikit adunan utk rasa coffeenya. klu dh ngam dgn selera.............then ok....klu nk tambah lagi..pun boleh.

Kek Lapis Idola tu.....saya pun suka buat dan rasanya mmg sedap/boleh tahan ikut tekak family saya. tp cara melapis saya tak ikut resipi tu...saya lbh gemar alternate layer yellow n coklat terus. lagi cantik dari klu ikut resipi.

btw.........most of resipi dari mesra.net very reliable. I tried a few n just alter the sugar/milk..............n succeed.

saya harap saya menjawap pertanyaan Sri Davi dan klu perlu pertolongan just email me. I glad if I can help you....

===========================================

No comments:

Post a Comment