Iklan Berbayar

BannerFans.com


Ruangan Iklan untuk disewa dengan kadar RM20 sebulan tanpa posting dalam Teratak Chetam atau emails kepada Mailing List.

Kelas Personal di Teratak Chetam

Anda tentukan tarikh kelas anda sendiri

Anda boleh book kelas pilihan anda. Pilih tarikh yang sesuai dan hubungi Chetam melalui email atau sms untuk book kelas tersebut. Sila rujuk modul kelas di ruangan sebelah kanan.


Kelas turut diadakan secara personal. Anda boleh mix n match kelas pilihan anda. Segalanya dilakukan secara hands on. Anda boleh tentukan bila kelas akan diadakan.


September 19, 2007

Ketupat Daun Palas Versi Kelantan - Cik Na

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Malam tadi Chetam jadi reporter, siap ngan kamera dan buku kecik. Cik Na tengah dok balut ketupat. Setiap malam dari Isnin hingga Jumaat, Chetam melepak di gerai Cik Na sementara menunggu Buya datang ambil. Kadang-kadang melepak sampai dua jam baru Buya sampai. Penah lepak sampai tengah malam sebab hari hujan. Kena tunggu hujan stop baru Buya dapat ambil.

Chetam pun terror buat ketupat daun palas tapi versi kelantan ni ada gula . Lagipun versi Chetam, ketupat dikukus tapi versi ini, ketupatnya direbus. Nak belajar cara bungkus ketupat? Tengok gambar-gambar di bawah. Membalut ketupat daun palas versi Chetam pun tak sama dengan versi Kelantan ni. Dalam famili, cuma Chetam yang pandai balut ketupat palas, Arwah Emak yang ajar. Resepinya di bawah sekali yer.

Pulut dah ditanak.

Ketupat Daun Palas yang dah siap dibalut.

Ini dia Cik Na.......yang membalut ketupat di atas.

Cik Na tengah membalut. Yang posing sebelah tu anak pelanggan tetap.

Cik Na ni tukang masak sementara yang bancuh air ialah Cik Ju. Kalau poket tak kembung tapi nak makan di luar dan kebetulan anda berada di Bandar Teknologi Kajang...jemput simggah ke gerai ni......VERY THE MURAH! Macam-macam Cik Na boleh masak cuma pilihan utama di gerai ni ialah ayam dan daging. Udang jarang ada. Tapi kalau anda bawa sendiri ikan atau udang, Cik Na tak keberatan untuk tolong masak.

Ketupat Daun Palas Versi Kelantan

2 kilo pulut
3 biji kelapa - diambil santan atau beli 1 kilo santan segera
Garam dan gula secukup rasa.

Cara
Pulut direndam semalaman. Boleh juga rendam sebelah pagi dan diguna sebelah petang. Kukus pulut sahaja. Dah masak, angkat. Gaul pulut dengan santan. Kacau rata. Santan telah dimasukkan dengan gula dan garam terlebih dahulu.

Bungkus pulut dalam daun palas hingga habis. Sediakan periuk. Lapian bawah sekali diletak saki baki daun palas yang tidak diperlukan lagi. Tujuannya adalah untuk mengelakkan ketupat dari menjadi hangit. Letak ketupat palas di atasnya. Masukkan air. Pastikan tuang air sehingga separuh dari tinggi ketupat. Rebus ketupat sehingga air menjadi kering. Siap untuk dihidang.

Nota Kaki Chetam : Ketupat yang selalu Arwah Emak buat, ditanak macam nasi. Lepas di balut, ketupat akan di masukkan dalam periuk kukus.

1 comment:

  1. Anonymous12:02 am

    salam chetam...mmg sentiasa ada ke ketupak cik na ni? apa nama restoran tu?..

    ReplyDelete