Iklan Berbayar

BannerFans.com


Ruangan Iklan untuk disewa dengan kadar RM20 sebulan tanpa posting dalam Teratak Chetam atau emails kepada Mailing List.

Kelas Personal di Teratak Chetam

Anda tentukan tarikh kelas anda sendiri

Anda boleh book kelas pilihan anda. Pilih tarikh yang sesuai dan hubungi Chetam melalui email atau sms untuk book kelas tersebut. Sila rujuk modul kelas di ruangan sebelah kanan.


Kelas turut diadakan secara personal. Anda boleh mix n match kelas pilihan anda. Segalanya dilakukan secara hands on. Anda boleh tentukan bila kelas akan diadakan.


October 11, 2005

Koleksi Asam Pedas khas buat Hajah Sally

ASAM PEDAS IKAN PARANG ORIGINAL DARI MELAKA
Sumbangan: Roziyati Ramli ResepiNet

Bahan A
3 keping ikan parang
5 ulas bawang merah ditumbuk
5 ulas bawang putih ditumbuk
5 sudu minyak masak dan (1 sudu minyak kelapa asli @ boleh diganti dengan 1 sudu kecil kelapa goreng) 1 inci kunyit hidup ditumbuk
Sedikit serbuk kunyit hidup
1 inci belacan
10 ke 15 biji halba
4 sudu @ 5 sudu cili mesin (ikut rasa)
air asam jawa
garam secukup rasa
Kalau suka boleh diletak bendi/ kacang panjang/ sawi/ peria

Cara Menyediakan
1. Mula-mula tumiskan halba hingga kekuningan, angkat dan buang halba itu.
2. Kemudian, masukkan kunyit serbuk, bawang merah, bawang putih.
3. Kacau hingga kekuningan dan naik bau.
4. Lepas itu, masukkan cili mesin dan belacan. Kacau hingga garing. (Kalau kurang minyak, tambah lagi sedikit).
5. Selepas itu masukkan garam dan air asam.
6. Selepas mendidih, masukkan ikan.
Bendi atau kacang pjg atau sawi atau peria boleh diletak ke dalam masakan (ikut citarasa).

ASAM PEDAS TUMIS (MELAKA)
Sumbangan: Roziyati Ramli ResepiNet

ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli tapi masak asam ni kalo melaka(sebelah merlimau)suka ikan parang rasanya lebih sedap.ikan parang
7/8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sebesar ibu jari kaki belacan
kunyit hidup sebesar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk)
air asam jawa
cili yang telah diblander(dapat yang digiling lebih sedap)
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)
sedikit halba
sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana.
garam secukup rasa
perasa ajinomoto jika suka.

Cara Menyediakan
1. Kunyit hidup dan bawg putih ditumbuk lumat.
2. kemudian masukkan bwg merah ...tumbuk separuh lumat... masukkan belacan tumbukkan juga.
3. Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
4. Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya.
5. Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi. Kacau.
6. Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik.
7. Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
8. Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan.
9. Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah.
10. Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus.
11. Didihkan kuah...masukkan garam dan perasa.

Tips :
Masak asam sebenarnya rasa asam(masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang.Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasalah bezanya anda akan tahu....Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak tak sedap...

Asam Pedas Muar
Sumbangan : acdaa@rpb.com.my(sori...Chetam tak ada nama cuma ada email penyumbang - resepi bonda beliau)

Bahan A
sedikit halba
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih

Bahan B - dikisar
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit halia
2 inci kunyit basah
2 senduk cili kering

Bahan C
Ikan tenggiri / parang / cencaru / kembung hijau @ dll

Bahan D
5 helai daun kesum
Tomato / bende / terung

Minyak masak utk menumis
Garam
Ajinomoto

1. Mula2 tumis bahan (A) sehingga garing dan naik bau,
2. Kemudian dimasukkan bahan (B) sehingga garing, lalu dimasukkan ikan. Kacau seketika & kemudian barulah dimasukkan air asam jawa , garam & ajinomoto. Api biar sederhana takut ikan hancur.
4. Kemudian barulah masukkan tomato @ bende @ terung
5. Yg terakhir barulah dimasukkan daun kesum utk menaik kan baunya.

Nota kaki penyumbang : Asam pedas nie kalau sentiasa dipanaskan memang sedap dan lagi sedap kalau dicicah ngan lempeng tepung. Terlioq lah pulak.

ASAM PEDAS THAI Sumber: Hajjah Rafeah Rubaii
Penyumbang : Diana ResepiNet

Bahan-bahannya
2 kepala ikan kerisi
(belah dua, cuci dengan sedikit cuka dan garam lalu toskan)

Bahan Kisar
30 batang lada kering (boleh dikurangkan)
5-6 biji buah keras
1 sudu teh jintan halus, disangar
1 sudu makan ketumbar biji, disangar
1/2 jari kunyit hidup
1/2 ibu jari halia
1/2 ibu jari lengkuas
4 ulas bawang kecil
8 ulas bawang putih
3 sudu makan kelapa kisar
sedikit belacan

Bahan Hiris
1 batang bunga siantan
4 helai daun limau purut
2 helai daun kunyit
3 biji bawang besar
sedikit daun selasih

Bahan Lain
2 batang serai, dititek
2 keping asam gelugor, direndam
sedikit minyak untuk menumis
garam secukup rasa

Cara-caranya
Panaskan minyak dalam periuk. Tumis rempah kisar sehingga wangi dan garing. Masukkan serai titik dan sedikit air. Setelah mendidih, masukkan garam, asam dan ikan. Ini diikuti daun daun dan bahan-bahan hirisan Biarkan sehingga mendidih. Tutup periuk dan matikan api. Enak dimakan dengan nasi putih.

IKAN ASAM PEDAS (JOHOR ASLI)
Penyumbang : Ariza Yusof Restoren Pak Amor

1/2kg ikan (ikan pari/sembilang/keli atau apa2 ikan saja yg disukai)
5 tangkai daun kesum
beberapa biji tomato di belah dua (kuantiti ikut suka)
beberapa batang kacang bendi (kuantiti ikut suka)
asam jawa secukupnya
sedikit garam dan gula mengikut citarasa
15 tangkai cili kering di kisar halus (kuantiti ikut suka)
9 ulas bawang kecil atau 3 biji bawang besar (merah) - dikisar halus
5 ulas bawang putih - dikisar halus
1 inci halia dan kunyit setiap satu - dikisar halus

Cara2 :
1.panaskan minyak dan tumiskan semua bahan2 yang dikisar halus itu sehingga naik bau dan cili kering benar2 dah tergoreng (betul-betul sampai pecah minyak)
2.masukan ikan yang telah dibersihkan dan tumis bersama2 biar menyeluruh agak separuh masak (ikan jangan sampai hancur, cukup sekadar balik2kan sekali dua aje..)
3.masukkan daun kesum, air asam jawa dan biarkan seketika
4.masukkan air secukupnya
5.bila air dah mendidih, masukkan kacang bendi
6.akhir sekali masukkan tomato dan garam serta gula (secukup rasa)
7.biarkan agak tomato tu dah masak sikit kemudian bolehlah diangkat

Nota kaki penyumbang : pesan emak saya, cili kering yang tergoreng itulah yang membuatkan asam pedas lebih sedap dan ikan ditumis bersama2 utk mengelakkan rasa hanyir yang kadangkala terasa jika ikan dimasukkan selepas air. selamat mencuba

ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI
Penyumbang : Latifah dari Dapursiber(skrg dikenali sebagai MealTimeMenus)

2 potong ikan tenggiri
4-5 tangkai cili kering (buang biji)
3 ulas bawang merah (saiz kecil)
1 ulas bawang putih
sebiji bawang besar (dihiris bulat)
2-3 helai daun limau purut
2 sudu air asam jawa (sesudu asam jawa)
2-3 keping asam gelugur
sesudu the garam
3 sudu gula pasir
½ cawan minyak masak
3 cawan air

Cara masak:
Kisar chili (rendam dengan air panas dulu) dengan bawang merah dan bawang putih. Panaskan minyak dan tuang bahan kisar (chili), Biarkan sampai pecah minyak sambil kacau sesekali. Tutup periuk. Masukkan air asam jawa, asam keping, gula dan air. Biar mendidih.
Masukkan ikan tenggiri. Bila hampir masak (7-10 minit), masukkan
bawang besar,garam dan daun limau purut. Biar 2-3 minit,tutup api. Baunya pun sudah menyelerakan, hidangkan dengan nasi putih dan sayur kegemaran anda..

Nota kaki penyumbang: Boleh ganti dengan ikan kembung, ikan kayu (ikan ayer), ikan parang atau ikan siakap.

Asam Pedas Ikan
Penyumbang : Adik (sepupu Diana ResepiNet)

2 potong ikan darat
2 keping asam keping
1 ikat daun kesom
10 biji cili api
2inci lengkuas
2inci kunyit hidup
6 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 batang serai
Belacan
(Bahan -bahan di atas dikisar)
Garam
Gula

Cara membuatnya :-
Panaskan minyak di dalan kuali.Selepas itu tumis bahan kisaran, daun kesom sehingga mendidih. Apabila rempah masak,masukkan isi ikan serta asam keping. Bubuh garam,gula dan bahan perasa secukup rasa. Sedia untuk dihidangkan .

Asam Pedas Ayam
Penyumbang : AMO dari Restoren Pak Amir

1 ekor ayam dipotong kecil
1 batang serai dititik
minyak untuk menumis
Air asam jawa - secukup rasa
Garam - secukup rasa
Serbuk perasa - jika suka
tapi saya selalu gantikan dengan secubit gula pasir

bahan kisar
15 tangkai cili kering
7 biji bawang merah sederhana besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit
sedikit belacan (optional)

1. Panaskan minyak dalam periuk (minyak mesti menenggelami
bahan kisar)
2. Masukkan bahan kisar dan serai, tumis/goring sehingga
naik bau, terbit minyak dan kering airnya.
3. Masukkan ayam dan gaul rata, masukkan semangkok air dan
biar didih.
4. Bila ayam dah separuh masak, masukkan air asam jawa.
Sesuaikan kepekatan kuah dengan menambahkan air mengikut kehendak masing2. Seeloknya tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
5. Tambah garam secukup rasa. Biarkan sehingga mendidih
dengan api sederhana. Perlahankan api biar dalam 5 minit sebelum
mematikannya.

Nota kaki penyumbang : Sukatan bahan boleh dikurang atau ditambah mengikut keselesaan anda.

Asam Pedas Daging
Penyumbang : Maya dari OnTheMenus(skrg juga dikenali sebagai MealTimeMenus)

½ kg daging – di hiris nipis
10 ulas bawang merah ]
5 ulas bawang putih ]
3 cm halia ]
3 batang serai ] di kisar
3 cm lengkuas ]
5 biji cili padi ]
2 biji buah keras ]
10 tangkai cili kering ]
2 cm belacan ]
2 cawan air asam jawa
2 tangkai daun kesum
1 liter air sejuk
garam dan perasa secukupnya
Minyak Sawit Vesawit untuk menumis
2 biji terung - digoreng

Cara-caranya:
Panaskan satu sudu besar minyak dan tumiskan bahan-bahan yang di kisar hingga garing. Masukkan daging dan air asam jawa. Biarkan seketika kemudian masukkan air sejuk. Sesuaikan rasa dan didihkan hingga daging empuk. Kemudian masukkan daun kesum. Angkat dan hidangkan.

ASAM TUMIS/PEDAS IKAN ALA NYONYA Sumber : Noor Masri
Penyumbang : Diana ResepiNet

1 kg ikan } potong kecil
1 kuntum bunga kantan }hiris
2 btg serai }diketuk
1 sudu besar asam jawa*
2 cawan air *
1 sudu besar gula
5 sudu besar minyak utk menumis
garam secukup rasa
1-2 buah tomato } potong 4

* campurkan air dan asam jawa utk menghasilkan air asam jawa

Bahan kisar:
15 tangkai cili kering
sedikit belacan
2 btg serai
5 ulas bawang putih
1.5 cm lengkuas
1.5 cm kunyit hidup
5-6 ulas bawang merah

Cara membuat :
Panaskan minyak. Goreng bahan kisar, bunga kantan dan serai hingga wangi dan naik minyak. Masukkan air asam jawa dan biarkan sehingga mendidih. Masukkan gula dan garam secukup rasa
Kecilkan api, masukkan ikan jika kuah terlalu pekat tambah air mengikut citarasa. Renehkan sehingga ikan masak, masukkan tomato. Angkat dan hidangkan panas2 bersama nasi putih

1 comment: