Kelas Semi Hands On di Teratak Chetam

Tawaran Istimewa Sempena Teratak Chetam berada di Batu 5, Simpang

Yuran serendah RM100.00 untuk kelas grup dan RM200.00 untuk kelas personal bagi modul berikut:

Aneka Buns
Cream Puff, Enclairs, Fruit Puff
Aneka Tartlets
Takoyaki
Pastri Basket dan Tart Bentuk Buah
Muffins
Sponge Cake utk deko guna whipping cream dan cheese leleh
Cup cakes dan deko

Untuk kelas personal, sila sms atau wassup utk tetapkan tarikh. Anda boleh pilih tarikh anda sendiri dan juga kelas yang anda ingin belajar. Yuran adalah berlainan dari kelas semi hands on.

Lokasi : Batu 5, Simpang, Perak
Landmark : Gerai Lemang dan Gerai Air Jambu Batu di depan rumah
Hubungi : 011-27046007 (sms/wassup)


October 21, 2004

Dessert yang memang best - Water Chestnut

Anda rajin makan di Restoren Thai? Pencuci mulut yang memang popular di sana ialah Water Chestnut. Resepi ni Chetam dapat dari Majalah Wanita 2 tahun yang lepas dan Chetam kongsi dalam Restoren Pak Amir. Chetam pernah buat sekali tapi ada kesilapan teknikal sikit. Tapi seorang ahli dalam Restoren Pak Amir telah mencuba resepi ni dan memberi feedback yang bagus.

Water ChestNut

1 kg sengkuang cina
½ botol pewarna merah
1 biji kelapa (ambil santannya) garam
300 gm air gula

Cara:
Sengkuang cina dibelah empat (potong dadu) kemudian direndam di dalam pewarna merah yang dicampur air selama satu jam. Kemudian sejat dan gaul bersama tepung. Kemudian diayak dan diambil sengkuang cina dan rebus di dalam air mendidih hingga timbul. Angkat sengkuang dan masak didalam air gula yang telah disediakan. Semasa hendak makan, masukkan santan dan ais.

Feedback dari Lyne:
"Sebaik-baiknya tepung ubi .Tak perlu sukatan... asalkan dapat seliputi buah water chessnat tu dan berkeadaan kering, ok lah tu... I pernah tanya org yg jual dessert ni kat Foodcourt kat office I. Tapi dia tak bagitahu detail ler.. rahsia perniagaan. Dia kata pakai tepung ubi, sebab tu bila kita makan terasa licin je disaluti tepung... lagi satukan, nak sedapkan lagi, sepertimana yg i pernah makan kat foodcourt tu, dia tambah nangka, hiris
kecil kecil. Ais tu pulak, bukan ais batu, tapi ais parut macam ais ABC tu... tapi kalau tak ade mesin nak buat ais parut, guna air batu pun boleh... ada tak para netters yg tahu macammana nak buat ais parut sendiri (kalau tak ada machine ABC)... harap sedia berkongsi...Thanks pada Noriza Shaharom kerana beri resepi kegemaran saya ni..."

No comments:

Post a Comment