Iklan Berbayar

BannerFans.com


Ruangan Iklan untuk disewa dengan kadar RM20 sebulan tanpa posting dalam Teratak Chetam atau emails kepada Mailing List.

Jadual Kelas Bulan Disember 2013

Boleh pilih sebarang tarikh untuk bulan Disember 2013.

Anda boleh book kelas pilihan anda. Pilih tarikh yang sesuai dan hubungi Chetam melalui email atau sms untuk book kelas tersebut. Sila rujuk modul kelas di ruangan sebelah kanan.


Kelas turut diadakan secara personal. Anda boleh mix n match kelas pilihan anda. Segalanya dilakukan secara hands on. Anda boleh tentukan bila kelas akan diadakan.


December 30, 2008

AKSI CHENUL : SEPETANG DI ZOO NEGARA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Dah lama tak update Teratak Chetam. Ada banyak bahan yang nak dipostkan tetapi gambar-gambar ada dalam kamera. Card Reader Buya lupa letak di mana so kena tunggu yer...... Ada resepi Kek Pelangi Che Tih, Nasi Beriani Che Ani dan juga resepi Apple Crumble versi Chetam.

Sebelum tu Chetam update dulu gambar-gambar Chenul yang diambil tahun lepas semasa Chenul dan Buya melawat Zoo Negara. Chetam di mana???? Kat ofis...tengah keje....hehehehe.

Chetam













Kosmo Online : Bersama Norzailina Nordin - Tat Kelopak

Tat Kelopak

SELAIN nampak menarik kerana bentuknya seperti bunga, tat kelopak ini memang sedap. Jangan tunggu musim perayaan untuk membuatnya. Tidak seperti tat gulung atau dikenali juga sebagai Biskut Nastar, tat kelopak agak mudah dibuat.

Anda hanya perlukan acuan berbentuk bunga pecah enam. Ini bermakna, ia mempunyai enam kelopak di sekeliling. Jika acuan bunga pecah lapan, bermakna kelopaknya lebih kecil. Namun, anda perlu berhati-hati kerana kelopak begini mudah patah bila diubah dari papan pencanai ke dalam acuan.

Anda juga mesti sediakan tin patty yang mempunyai lubang-lubang kecil. Alas setiap satu dengan kertas atau mangkuk kek. Pilihlah yang sama saiz dengan lubang dan bercorak menarik. Dengan cara itu sahaja, tat akan terbentuk dengan elok.

Setiap kali membuat sebarang jenis tat, anda tentu mahukan inti yang enak. Inti akan menentukan sama ada tat anda sedap atau sebaliknya. Jika tidak mahu membeli yang sudah siap di kedai, anda perlu memilih buah nanas yang ranum dan manis. Namun begitu, pastikan ia tidak terlalu ranum.

Nanas yang terlalu masak mengandungi terlalu banyak air. Ini menyukarkan bila anda hendak memarutnya sendiri. Jika anda membuat dalam kuantiti yang banyak, bolehlah digunakan food processor dengan mata pisau pemarut yang sesuai. Kemudian, tapiskan air nanas. Ini untuk mengelakkan daripada memasaknya terlalu lama.

Kenapa sesetengah tat begitu rapuh sehingga ia cair di dalam mulut? Ini ada kaitan dengan jenis mentega yang anda gunakan. Mentega terbaik tentulah yang termahal. Ia diperbuat daripada krim atau lemak susu. Mentega tulen ini mudah cair atau lembik bila dibiar pada suhu bilik jika dibandingkan dengan mentega campuran.

Ada dua jenis mentega iaitu salted dan unsalted. Jenis salted mempunyai campuran garam dan lazimnya digunakan bila membuat pastri atau biskut. Manakala mentega unsalted yang lebih tawar sesuai untuk membuat kek. Namun kek tertentu masih memerlukan campuran garam untuk menaikkan rasanya.

Mentega campuran adalah kombinasi krim susu dengan minyak sayuran. Teksturnya tidak sehalus mentega tulen dan sukar untuk cair. Sesuai digunakan untuk membuat krim atau aising mentega. Ini kerana aising mentega perlu dipukul hingga gebu supaya ia ringan dan sedap dimakan.

Seperti membuat biskut atau tat lain, jangan pukul marjerin, mentega dan gula terlalu lama. Ini akan membuat biskut kembang dan tidak sempurna bentuknya. Memadai memukul dengan senduk kayu sahaja. Sebaik sahaja nampak sebati, terus masukkan bahan-bahan lain dan gaul perlahan.

Setelah memasukkan hampir semua bahan ayak, uli dengan tangan supaya menjadi doh. Jangan uli terlalu lama atau seperti membuat doh karipap. Haba dari tangan akan membuatkan doh tat menjadi berminyak dan menyukarkan bila anda hendak menerapnya.

Sesetengah orang memang mempunyai haba yang banyak di dalam badan dan mereka juga sukar bila membuat hiasan fondan pada kek. Ini kerana gula aising mudah berair bila mereka menyentuh atau mengulinya terlalu lama. Bagi mereka yang mempunyai masalah seperti ini, hendaklah mencelupkan tangan di dalam bekas berisi air ais. Kemudian lap dan mulakan proses menguli. Ia perlu dilakukan berulang kali sepanjang masa.

Alas papan pencanai dengan dua lapisan plastik supaya mudah untuk mencanai dan menerap. Jika ada doh yang terletak pada plastik semasa anda mengalihkannya ke tepi, ini bermakna doh anda agak lembik dan perlu dicampur dengan tepung. Jika doh melekat pada acuan, celupkan sedikit ke dalam tepung.

Harus diingat bahawa biskut mesti dibiarkan sejuk di atas redai sebelum disimpan. Ini akan memastikan ia tahan lama dan tidak lemau atau masuk angin. Jenis biskut yang mempunyai campuran kacang juga tidak boleh dicampur dengan biskut biasa tanpa kacang. Alaskan setiap lapisan tat dengan kertas kalis minyak supaya tidak melekat.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej yang lebih besar.

December 22, 2008

Free Promo: de`HearT Cupcakes: Custom Made Wedding Cake & Cupcakes Tiers

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Chetam dapat promo ni melalui email. Berkenan sungguh ngan kombinasi warna dan hasil kerja Ellie, terus Chetam email minta keizinan untuk promo percuma di Teratak Chetam.


Wedding tier kali ni bertema pink & white. Custom made as requested by the customer.
Kalau ada sesiapa ngidamkan wedding tier macam ni within your budget, please contact Ellie.

Boleh kasi tau ur budget, dan Ellie akan beri proposal... Juga promosi doorgift untuk sebarang majlis ie. perkahwinan, birthday, corporate etc. layari di http://kekcawan.blogspot.com/2008/11/anniversary-part-ii-budget-doorgift.html

Boleh juga lungsuri laman web http://kekcawan.blogspot.com/
"It's freshly baked, homemade and halal. Love and sweetness in every bite!"

Cake Central : How to make a tiny teddy bear

December 19, 2008

Kosmo Online : Bersama Norzailina Nordin - Brownies Keju

APAKAH istilah paling tepat untuk menerangkan brownie? Ia bukan kek dan bukan juga biskut. Tetapi rasanya rangup dan gebu pada masa yang sama. Hampir kesemua jenis brownie mempunyai campuran coklat masakan atau coklat putih.

Brownie paling sedap tentulah yang dibuat daripada coklat bermutu tinggi. Pilih coklat masakan jenis bittersweet atau unsweetened. Ia tidak manis dan sesuai dalam menyediakan brownies.

Kandungan gula yang tinggi dalam brownies menjadi faktor utama kenapa ia rangup terutama di bahagian atas dan sekeliling. Jika tidak gemarkan terlalu manis, boleh kurangkan gula tetapi jangan terlalu banyak.

Brownie keju sangat enak kerana menggunakan krim keju. Rasanya seakan-akan kek keju yang dibakar. Bahagian brownie yang menggunakan krim keju adalah berwarna biasa iaitu kekuningan.

Setiap kali menggunakan krim keju, hendaklah dibiarkan pada suhu bilik sekurang-kurangnya selama dua jam. Ini akan memastikan ia lembut dan mudah diputar. Krim keju yang masih keras sukar hancur dan licin setelah diputar. Ini akan menyebabkan ada ketulan-ketulan kecil kelihatan dalam brownie yang sudah siap dibakar.

Brownie tidak menggunakan tepung yang banyak. Jadi, keenakannya bergantung pada sukatan coklat atau serbuk koko yang digunakan. Ada serbuk koko jenis import yang lebih mahal. Namun, rasa dan aromanya tidak jauh beza dengan serbuk koko keluaran tempatan.

Selain gajus, anda boleh gunakan walnut atau hazelnut sebagai campuran brownie. Pastikan ia dipanggang terlebih dulu di dalam ketuhar. Untuk memanggang sebarang jenis kacang, ratakan di dalam tin pembakar atau dulang. Tin hendaklah cukup besar supaya tiada kacang yang bertindih.

Kaedah didih bertingkat adalah dengan meletakkan coklat dan mentega di dalam mangkuk tahan panas. Kemudian letakkan mangkuk di atas periuk berisi air mendidih. Kacau coklat sehingga cair. Ia mesti dibiar sejuk sebelum digunakan.

Kemudian panaskan ketuhar pada suhu 210 C. Bila ketuhar cukup panas iaitu kira-kira selama 10 hingga 15 minit, masukkan tin tadi. Biarkan lima minit sebelum dibuka ketuhar dan dikacau kacang tersebut dengan senduk kayu.

Jika anda memanggang hazelnut, kulitnya akan terbit bila ia sudah masak. Baunya sangat harum. Hazelnut menjadi perang keemasan dan nampak berminyak. Amat sukar membakar walnut kerana warnanya yang sudah coklat. Anda perlu berhati-hati dan pastikan masa memanggangnya tidak terlalu lama. Jika walnut terlebih masak, ia akan berasa pahit.

Ramai orang masih keliru tentang cara mendapatkan lorekan atau corak marmar di atas kek atau brownie. Anda hanya perlu asingkan dua hingga tiga camca besar adunan coklat. Setelah meratakan adunan berkrim keju, titiskan adunan coklat tadi di atas permukaannya.

Kemudian ambil lidi koktel atau gunakan hujung pisau tajam untuk membuat pusingan di atas permukaan tadi supaya kedua-dua bahagian biasa dan coklat kelihatan membentuk corak.

Jangan dilorekkan terlalu banyak kerana kedua-dua warna boleh bercampur aduk sehingga menenggelamkan corak marmar. Anda juga hanya perlu menyentuh (dengan lidi) bahagian atasnya, bukan sehingga ke bawah.

Membuat brownie sangat mudah kerana ia bukan seperti kek. Untuk kek, jika mentega dan gula tidak diputar sehingga kembang, kek tidak akan menjadi gebu. Brownie ini sangat istimewa kerana ia bukan hanya gandingan kek dan biskut tetapi juga berperisa keju yang lemak.

Sama seperti lain-lain sajian yang menggunakan tepung gandum dan serbuk penaik, anda boleh gantikan dengan tepung berserbuk penaik. Tepung ini juga dikenali dengan nama tepung naik sendiri. Ia boleh dibeli di mana-mana pasar raya.

Seperkara yang mesti diingat bila membuat brownie ini, lapisan krim keju hendaklah dituang secara berhati-hati dan rata di seluruh permukaan kek. Dengan cara itu sajalah lorekan dengan adunan bercoklat dapat dilakukan dengan sempurna.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej lebih besar.

Kosmo Online : Bersama Norzailina Nordin - Kuih Bakar


ANTARA kuih tradisional Melayu yang sangat popular dan digemari ramai ialah kuih bakar. Bukan setakat keharuman daripada pandan tetapi ia juga lembut dan sangat sedap dihidangkan dengan teh-O.

Membuat kuih bakar tidak sukar kerana bahan-bahannya mudah didapati di mana-mana. Bahan terpenting tentulah daun pandan. Jangan sesekali menggunakan perisa atau esen pandan untuk membuat sebarang kuih tradisional kerana rasanya tidak asli lagi.

Ada dua cara boleh digunakan bila membancuh kuih bakar. Pertama, anda boleh bahagikan bahan menjadi dua atau tiga bahagian. Kemudian masukkan ke dalam pengisar atau blender. Dengan cara ini, kerja anda menjadi mudah. Jika adunan sebati betul, anda tidak perlu menapisnya.

Kaedah seterusnya adalah dengan menggunakan balloon whisk atau pemutar telur. Untuk hasil yang lebih memuaskan setiap kali membuat batter atau adunan seperti ini, anda mestilah membuat 'lubang' di tengah mangkuk berisi campuran tepung.

Sambil menuangkan telur dan santan, anda perlu mengacau di tengahnya saja sambil perlahan-lahan menambah tepung di bahagian sekeliling. Dengan cara ini juga, tepung mudah sebati dengan cecair.

Jika menuangkan cecair sekali gus tanpa tektik seperti ini, adunan sukar menjadi licin dan halus. Bila anda menapis, akan kelihatan banyak bahagian yang tidak larut. Pastikan pewarna hijau dicampurkan terlebih dulu dengan jus pandan. Ini untuk mengelakkan kuih menjadi terlalu hijau.

Seelok-eloknya, gunakan santan asli yang diperah sendiri. Setelah mengisar daun pandan dengan air, campurkan ke dalam kelapa parut. Ramas bersama sehingga menghasilkan santan. Dengan kaedah ini juga, anda akan mendapat sebanyak mungkin jus pandan. Ini bermakna anda perlukan 1 liter campuran santan dengan jus pandan.

Jangan sesekali lupa memasukkan garam ke dalam kuih-muih bersantan. Ini adalah kerana lemak di dalam santan hanya akan terserlah bila kuih 'berasa'. Garam hanya sesedap rasa saja supaya ia tidak terlalu masin. Untuk mengetahui sukatan yang sempurna, hanyalah dengan rajin ke dapur memasak. Inilah pengalaman yang tidak dapat dicari di dalam mana-mana buku masakan.

Jika anda menggunakan santan di dalam kotak yang berukuran 200 ml, anda perlu menambah 300 ml air lagi untuk mendapatkan 500 ml santan. Ia sama juga jikalau anda membeli santan segar di pasar dalam sukatan 1 biji atau 250 ml. Tambah sebanyak 250 ml air lagi.

Kuih bakar ini lemak kerana santan dan telur yang digunakan. Bagi menghilangkan rasa hanyir yang mungkin ada, buangkan bahagian pekat pada putih telur. Bahagian ini dinamakan 'pusat'. Jika anda meletakkan sebiji telur yang sudah dipecahkan, di atas tapak tangan, anda akan dapat merasai bahagian 'pepejal' yang terlekat dengan kuning telur itu.

Selain marjerin, boleh juga digunakan mentega cair. Kuih akan nampak berkilat bila menggunakan marjerin atau mentega. Bagi yang tidak suka terlalu manis, bolehlah kurangkan gula.

Ketuhar mesti dipanaskan terlebih dulu. Pastikan ketuhar ada elemen pemanas atas dan bawah. Ini dapat memastikan seluruh kuih masak pada masa yang sama. Ia seakan-akan dapur lama yang menggunakan bara sabut di sebelah atasnya dan bara kayu api di bahagian bawah.

Tentulah kuih yang dimasak secara asli atau tradisional lebih wangi baunya jika dibandingkan dengan kuih yang dibakar menggunakan ketuhar gas atau elektrik. Walau bagaimanapun, anda masih boleh menikmati kuih bakar yang enak dengan mengikuti resipi ini. Tidak perlu lagi mengeluh bila kuih yang anda beli kurang lemak atau terlalu manis kerana membuatnya tidak sukar.

Setelah sejuk, potong kuih dengan spatula plastik. Jangan gunakan pisau kerana potongannya tidak cantik dan kemas. Bijan juga tidak perlu digoreng kering atau sangai terlebih dulu kerana ia akan menjadi keemasan semasa dibakar.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk imej lebih besar.

Kosmo Online : Bersama Norzailina Nordin - Capati


RAMAI orang memilih capati kerana ia dikatakan lebih menyihatkan daripada nasi. Benarkah atau hanya andaian semata-mata? Sebanyak 40 gram beras menghasilkan satu cawan nasi iaitu 138 kcal kalori. Manakala 1 keping capati seberat 40 gram adalah 136 kcal kalori. Jadi, tidak banyak beza di antara keduanya.

Bagaimanapun, bila kita makan nasi, kita akan makan pelbagai jenis lauk-pauk lain. Lauk itulah yang akan menambahkan kalori. Berbanding dengan capati yang selalunya dihidangkan dengan kuah dal atau kari. Pilih kari tanpa santan supaya kalori tidak bertambah.

Oleh kerana capati diperbuat daripada tepung atta, maka ia lebih mengenyangkan kerana kandungan serat atau fibernya. Secara dasarnya, setiap hidangan capati mengandungi 80 kalori, 15 gram karbohidrat dan 3 gram protein serta sedikit lemak.

Satu cawan tepung atta boleh menghasilkan lima keping capati. Ia tanpa kolestrol dan dapat membantu penghadaman serta melawaskan. Tepung atta atau tepung capati juga dikenali sebagai tepung gandum tulin (wholewheat flour) dan ia tidak perlu diayak sebelum digunakan. Supaya tahan lama, ia perlu disimpan di bahagian bawah peti sejuk.

Adunan capati jangan diuli terlalu lembik. Ini kerana ia menjadi lebih lembut setelah diperap selama beberapa jam. Minyak sapi boleh digantikan dengan marjerin atau mentega. Anda juga boleh menggunakan minyak jagung apabila memasak capati.

Adalah lebih sesuai menggunakan kuali leper yang berat kerana haba yang sekata. Jika anda menggunakan kuali yang terlalu nipis, capati akan mudah hangus. Panaskan kuali terlebih dahulu, kemudian perlahankan api ke tahap minimum.

Pastikan juga capati tidak terlalu nipis bila dicanai. Capati yang nipis akan mudah hangus dan menjadi terlalu rangup. Sukar untuk mencicah kuah jika capati tidak tebal. Namun begitu, jika capati terlalu tebal, ia sukar untuk masak dan bahagian tengahnya akan berasa mentah. Jadi, canailah pada ketebalan yang sesuai, anggaran 2 hingga 3 milimeter.

Kaedah menekan sekeliling capati sebaik saja ia diterbalikkan akan memerangkap gelembung udara. Ini akan menjadikan capati lebih ringan. Sebaik saja diangkat dari kuali, letak di dalam bekas bertutup. Sebaik-baiknya, tutup dengan tuala supaya capati kekal lembut dan panas. Untuk memanaskan capati di dalam ketuhar gelombang mikro, tutup terlebih dulu dengan cling-film.

Selain kari ayam atau ikan, kuah dal amat popular sebagai bahan sampingan capati. Kacang dal yang berwarna kuning itu mesti dibersihkan terlebih dulu sebelum direndam. Pastikan, ia jenis besar dan sudah dibuang kulitnya.

Jika anda merendamnya semalaman, anda tidak perlukan masa yang lama untuk merebusnya. Jangan masukkan garam ketika merebus apa jenis kekacang sekali pun. Bagi kacang yang berkulit seperti kacang kuda, menambah garam semasa merebus akan membuat kulitnya tanggal.

Sukatan air bergantung sama ada anda inginkan kuah dal yang pekat atau agak cair. Jika kacang dal direbus lama, ia akan menjadi lebih hancur dan membuatkan kuah lebih pekat. Begitu juga dengan kentang. Bagi yang ingin kuah sedikit 'manis' bolehlah digantikan sebiji kentang dengan sebiji keledek.

Bagi penghidap penyakit kencing manis yang tidak boleh makan nasi, capati merupakan makanan alternatif yang menyihatkan. Anda boleh mengulinya banyak-banyak, kemudian simpan di dalam bekas bertutup yang diletak di atas rak peti sejuk. Kira-kira tiga jam sebelum memasak, keluarkan dan biar pada suhu bilik sebelum dicanai.

Kaedah membuat kuah dal tidak menggunakan banyak minyak atau pun santan kerana ia akan pekat dengan sendirinya bila dal dan kentang empuk. Gunakan minyak zaitun bagi mendapatkan khasiat yang lebih. Untuk lebih rasa pedas, boleh taburkan serbuk lada hitam sejurus sebelum anda menghidangkannya.

Jika tidak habis menggunakan tepung atta, ia boleh dicampur ke dalam adunan biskut (gantikan 1/3 sukatan tepung gandum) atau kek seperti kek lobak merah atau kek buah yang bertekstur lebih berat. Tepung atta juga enak dibuat skon dan lebih berkhasiat daripada tepung gandum biasa.

Nota Kaki Chetam : Klik resepi untuk versi lebih terang.